spring

ABOUT

 What do we imagine when we hear the word “video”? A lot of people would imagine scenes in various devices such as movies, monitors, smart phones, and projectors. But these are images composed of pixels with frame rates. Recognition of the concept of “video” is fixed. As a VJ / visual artist, in the process of researching what making a video is, I performed as a VJ with my own footage that reacts to sound. Also, I distributed many HD VJ loops for free over the Internet for other VJs to save time when they make their own footage. But my activities were just the operation of pixels with a “video projector” medium. In the context of this situation, video is reconsidered through the process of making the Master’s work “spring” which displays various methods of video projection such as pixels, vector scanning, and optical phenomena, and is also suggested to viewers as an installation.
 In the work “spring”, with the spot of a single laser light source moving over a span of time, the image is affected by the modules with various display mechanisms and is projected on the wall. Thus this work gives the opportunity to reconstruct the view of relationships between videos and many other things.

 「映像」と聞いた時私たちは何を想像するだろうか.多くの人は映画,モニター,スマートフォン,プロジェクターなど様々な装置で観るものを想像するだろう.しかし実は,これらはすべてピクセルで構成されており静止画が高速で切り替わる,同じ構造をもった映像である.このように現在の「映像」の概念に対する認識は固定化されていると言える.作者がVJ/映像作家として映像を作るとはどういうことかを探求する過程においての様々な取り組みも,同じくビデオプロジェクターなどの固定の枠組み内でおこなうピクセルの操作でしかなかった.このような状況を背景に,ピクセル表示やベクタースキャン表示,光学現象などの投影手法を遷移していく修士作品「spring」を制作した.この作品は,本作品を通して作者自身が現在固定化された映像について再考するとともに,インスタレーションとして鑑賞者に映像が固定化される以前の様々な可能性を示唆するものである.
 本作品では,単一レーザー光源のスポットがゆるやかに移動していき,ろう石やテープ,液体,バネやモーターなどを用いて制御した様々な表示機構を有するモジュールにより変調された像が壁に投影される.メディウムが固定化される以前の様々な可能性を体験することで,既存の固定化された映像やその他の概念の関係性を再構築する契機となることを目指した.

DATE CREATED

December 10th, 2015

CREDIT

Scott Allen

AWARD

第20回岡本太郎現代芸術賞 入選

VIDEO